Näen oma töös väga tihti kahte äärmust – tekste on veebilehe jaoks liiga palju ja neid ei osata kaustajale piisavalt esteetiliselt esitleda või tekste on liiga vähe. Mõlemad on kehvad variandid, seega annan siin artiklis nõu, kuidas leida tekstide kirjutamisel kodulehe tarbeks kuldne kesktee.
Veebitekstide lugemine
Veebis tekstide lugemine erineb traditsioonilisest lugemisest märkimisväärselt. Kui tavapärased raamatud ja ajalehed on suunatud põhjalikule lugemisele (ehk rida realt lugemiseks), siis veebis skaneerivad inimesed teksti, otsides kiireid vastuseid.
Veebikülastajad skaneerivad tekste, libistades pilgu üle ekraani, et leida kiirelt infot, mida nad otsima tulid. See on erinev traditsioonilisest lugemisest, kus inimene loeb teksti algusest lõpuni. Veebis peab tekst olema struktureeritud nii, et oluline info oleks esile tõstetud. Uuringud on näidanud, et mida pikem tekst, seda väiksem osa sellest loetakse.
Üks uurimus toob esile “F” kujulise lugemismustri. Esiteks skaneeritakse horisontaalselt ülaosas, seejärel liigutakse vertikaalselt alla ja seejärel skaneeritakse sisu veelkord horisontaalselt, kuid lühemalt. Viimane skaneerimine toimub vertikaalselt, kuid kiiremini. Sellest tuleneb veebiteksti kirjutamise põhimõte: olulisim info tuleb paigutada esimestesse lõikudesse.
Sa ei arvestata UX-disainiga
UX-disainer paneb kasutaja huvid alati esikohale. Kasutaja on inimene, kes otsib oma probleemile lahendust mõne toote või teenuse näol, mis aitab tal selle probleemi lahendada. Kui ta aga satub lehele, kus on halb värvilahendus (värvikontrastid), raskesti loetav font (ilufondid) ja fondi suurus (liiga suur, liiga väike) või halvasti liigendatud sisu, siis ta lahkub sinu veebilehelt ja otsib uue pakkuja, kellel on UX-disain rohkem läbimõeldud. Ja oledki oma müügist ilma.
Veebiteksti kirjutamine
Veebitekstide kirjutamisel on oluline mõista, kellele tekst on suunatud ja millist eesmärki see täidab. Pealkiri on teksti kõige olulisem osa, sest see annab lugejale esmase mulje. Pealkiri peaks olema lühike, konkreetne ja sisaldama märksõnu.
Lisaks pealkirjale on oluline ka juhtlõik, mis on teksti esimene lõik ja peaks andma lugejale lühikese ülevaate teksti sisust. Tekstis peaks olulisim info olema eespool, sest enamik lugejaid ei loe teksti lõpuni. Oluline on kasutada juhtlõigus artikli olulisi märksõnu.
Kuna veebikülastajad eelistavad lühemaid tekste, tuleks tekstid hoida võimalikult kompaktsena. Kui tekst on pikk, tuleks see jagada alamteemade vahel, esitades lühikokkuvõtteid ja pakkudes sügavamat sisu eraldi alajaotustes.
Teksti liigendamine
WordPressis on väga head võimalused oma tekste liigendada, mis tahes teksti redigeerija (WordPress Gutenberg, mis on automaatselt WordPressiga kaasas või Classic editor) sa kasutad või disaini pluginat (näiteks Elementor). Seega probleem ei ole süsteemides mida meile võimaldatakse, vaid oskustes. Kas kasutad ära tehnoloogia täispotenstiaali ja kas sul on piisavalt disainitunnetust? Elementori kiirkursusega saad liituda kasvõi kohe.
Ära unusta ka õigekirja, speller on hea tööriist, mis aitab leida suurosa trükivigadest. Kuid ei aita komade õigesse kohta paigutamisel, selleks vajad teksti toimetajat.
Otsingumootorite arvestamine
Otsingumootorid mängivad veebisisu leidmisel suurt rolli. Seega, kui kirjutades veebiteksti, tuleb arvestada otsingumootoritega, lisades teksti märksõnu ja metainfot. Metainfo hõlmab tiitlit, sisukirjeldust ja märksõnu. Otsimootorid hindavad sisu kvaliteeti mitme tunnuse alusel, sealhulgas viidete arvu ja kvaliteeti ning märksõnade esinemist tekstis.
Kokkuvõtteks
Veebis sisu loomisel ja lugemisel on mitmeid eripärasid võrreldes traditsioonilise tekstiga ja seda eripära ei tohiks unustada. Oluline on mõista, kuidas inimesed veebisisu tarbivad ja kohandada teksti vastavalt sellele. Peamine eesmärk on pakkuda lugejale kiiret ja selget infot, kasutades lühikesi, kokkuvõtvaid lõike ja olulisi märksõnu. Otsingumootorite optimeerimine on selle juures samuti oluline osa veebitekstide loomisel. Kui sa ise kirjutamises ekspert ei ole, siis leia keegi, kes on selles valdkonnas hea. Meie oleme teinud koostööd järgmiste kirjutajatega: Kaidi Pajumaa, Jaana Maling või Moliny.