UX-i disain keskendub kliendi teekonna ning igapäevaste toodete ja teenuste, näiteks veebisaitide, rakenduste või isegi kohvimasinate vahelisele interaktsioonile. UX ühendab endas psühholoogia, äri, turu-uuringute, disaini ja tehnoloogia aspekte.
„Kasutajakogemuse kujundamist” kasutatakse sageli vaheldumisi selliste mõistetega nagu „Kasutajaliidese kujundamine” ja „Kasutatavus”. Ehkki kasutatavus ja kasutajaliidese (UI) kujundamine on UX-i kujundamise olulised aspektid, on nad selle alamhulgad – UX-disain hõlmab ka suurt hulka teisi valdkondi. UX-disainer on seotud kogu toote teekonna ja integreerimise protsessiga, sealhulgas kaubamärgi, disaini, kasutatavuse ja funktsioonide aspektidega. See on lugu, mis algab enne, kui seade on isegi kasutaja käes.
Pärast termini UX-i disain tekkimist on see muutunud hea äri sünonüümiks- ainult need tooted ja teenused, mis pakuvad tõrgeteta kasutajakogemust, on turul edukad. Sellega on nõudlus UX-i disainerite järele radikaalselt kasvanud – ja tehnoloogiaturu arenedes on UX-i disainerid tähtsamad kui kunagi varem.
UX-i disain on kasutajakeskne
Kuna UX-kujundus hõlmab kogu kasutaja teekonda, on tegemist multidistsiplinaarse valdkonnaga – UX-i disainerid pärinevad mitmesugusest taustast, näiteks visuaalne kujundus, programmeerimine, psühholoogia ja interaktsioonide kujundamine. Sihtrühmale mõeldud kujundus tähendab ka seda, et peate juurdepääsetavuse osas laienema ja arvestama paljude potentsiaalsete kasutajate füüsiliste piirangutega, näiteks piirangud väikse teksti lugemisel. UX-disainilahenduse tüüpilised ülesanded on erinevad, kuid need hõlmavad sageli kasutajauuringuid, isiksuste loomist, kaadrite ja interaktiivsete prototüüpide kujundamist ning kavandite testimist. Need ülesanded võivad organisatsioonide lõikes väga erineda, kuid nad nõuavad alati, et disainerid oleksid kasutajate kaitsjad ja hoiaksid kasutajate vajadused kõigi disaini- ja arendustööde keskmes. Sellepärast töötab enamik UX-disainereid mingis vormis kasutajakeskses tööprotsessis ja suunab oma teadlikumaid jõupingutusi seni, kuni nad lahendavad optimaalselt kõik olulised probleemid ja kasutajate vajadused
UX disain kodulehel
Kujutame ette, et olete leidnud e-poe, kust soovite soetada kella. Te leiate end kategooriast “kellad” ja sirvimiseks on üle kolmesaja erineva kella – suurepärane! Siis saate aru, et tulemusi pole võimalik filtreerida, see tähendab, et enne, kui olete leidnud just teile vajaliku toote, peate sirvima sadu sobimatuid. Lõpuks jõuate endale sobiva kellani ning saate selle ostukorvi lisada. Olete valmis ostma, kuid uue kliendina peate looma uue konto. Ok, pole probleemi – kuni näete, et seal on vähemalt kümme kohustuslikku välja täita! Sellelt veebisaidilt kella ostmine hakkab tunduma rohkem vaevana, kui see seda väärt on, nii et otsustate lahkuda ning mujalt otsida.
Seda nimetatakse halvaks kasutajakogemuseks. UX ei kehti siiski ainult veebisaitide puhul, mis tahes toode või teenus, millega kokku puutute, kutsub esile teatud tüüpi kogemuse. Kas seda on lihtne kasutada? Kas see võimaldab teil soovitud ülesandeid minimaalse vaevaga täita? Kas see on loogiline ja tõhus? Need kõik on hea või halva kasutajakogemuse näitajad.
Kohanemisvõime, suhtlemine, empaatia, probleemide lahendamine ja meeskonnatöö on kõik olulised oskused. UX-i kujundajana on oluline, et saaksite tõhusalt teha koostööd ümbritsevatega – klientidest ja sidusrühmadest arendajateni ja kaaskujundajateni, kuni lõpptarbijani välja.
Äriteadmised ulatuvad UX-i disainitööstuses kaugele. Oluline on mõista nii ettevõtte eesmärke kui ka sihtrühma vajadusi ning disainilahenduste pakkumisel need kooskõlla viia.
Kui vajad asjaga veidi abi, siis kirjuta tere@janehelandi.ee ning leiame parima lahenduse just sulle!